Intervju

Emma Stormo Andersson

Typiske arbeidsoppgaver var ofte rettet mot arrangement og prosjekt. På grunn av tiden vi er inne i, var det ofte snakk om å iverksette tiltak som kunne forhindre kompetanseflukt fra bransjen. Det var mange faglige diskusjoner og temaer å sette seg inn i, så det ble også mye lesing av fagstoff og diskusjoner.

Alumni bilde
Student

Emma Stormo Andersson

Arbeidsplass

Internship hos Musikkbyen Trondheim

Kull

2019

Internship hos Musikkbyen Trondheim

Kan du fortelle hvor du hadde internship, og hva bedriften / organisasjonen driver med?

Jeg hadde internship hos Musikkbyen Trondheim. Dette er et samlokaliseringsprosjekt som har som mål å samle store og små aktører i musikkbransjen for å knytte nettverk og sikre nærhet til kompetanse innad i bransjen. Musikkbyen driver primært med utleie av kontorer, kontorplass på coworkingspace og utleie av studioer. Musikkbyen Trondheim drives administrativt av Tempo, som er et kompetansesenter for musikk i Midt-Norge.

Hvorfor valgte du denne bedriften / organisasjonen?

Jeg valgte denne bedriften på grunn av mitt tidligere studie og fagfelt (Music Management), men mest for å vise hvordan dette er en næring som behøve mer fokus gjennom entreprenørskap og innovasjon. Bransjen er fremoverlent og stadig under utvikling. Det er et spenningsfelt mellom politikk, kunstutøvelse og kompetanse som det er verdt å vie fokus mot.

Hva var typiske arbeidsoppgaver du hadde?

Typiske arbeidsoppgaver var ofte rettet mot arrangement og prosjekt. På grunn av tiden vi er inne i, var det ofte snakk om å iverksette tiltak som kunne forhindre kompetanseflukt fra bransjen. Det var mange faglige diskusjoner og temaer å sette seg inn i, så det ble også mye lesing av fagstoff og diskusjoner.


Hva fikk du ut av internshipet?

Jeg fikk en enorm forståelse for hvor kompleks bransjen er og hvor bransjen faller gjennom når det kommer til å være en del av næringslivet. Jeg fikk erfart hvor vanskelig det kan være for små, enkeltstående aktører å prøve å overleve i tunge perioder, hvordan lite treffsikre ordninger kun gagner de store aktørene og dermed kan føre til en fattigere bransje dersom de små må takke for seg. Jeg fikk også mange bekjentskap og erfaringer som har gitt meg et springbrett ut i andre kreative bransjer. På grunn av min deltakelse i låtskrivercampen Song:Expo, fikk jeg tilbudt stilling i utendørsspelet Elden på Røros som inspisient og som en del av produksjonsgruppen.

Hva er ditt beste råd til andre som vurderer internship?

Mitt råd er å se etter internship som ikke bare er faglig relevante, men som du også er genuint interessert i. Det gjør det lettere å jobbe jevnt med faglig stoff man trenger for å skrive sluttrapport. Ha is i magen, det er ingen vits i å stresse. Det må på ingen måte være relevant for masteroppgaven, jeg skriver om noe helt annet enn hva mitt internship gikk ut på. Man skaffer seg mange viktige erfaringer ute i internship som man får bruk for ved senere anledninger. Det ser også fint ut i en søknad eller på CV'n når du skal søke jobb

Tags
entrepreneurship
Master NTNU
NTNU